📝 DOTAZNÍK SPOKOJNOSTI – Neškola Slniečko: otvorené a úprimné odpovede rodičov našich neškolákov šk.r. 2024/2025

Vážení rodičia,

vaša skúsenosť a spätná väzba sú pre nás nesmierne cenné. Chceme pochopiť, akým spôsobom neškola Slniečko ovplyvnila vzdelávaciu cestu vášho dieťaťa, ako vnímate jeho pokroky a čo považujete za najväčší prínos prístupu metodiky KREA Pedagogiky. Vaše odpovede navyše môžu poslúžiť ako inšpirácia a dôležitá referencia pre rodiny, ktoré uvažujú o podobnej vzdelávacej ceste.

Prosíme vás, aby ste odpovedali úprimne a čo najpodrobnejšie.

  1. Ako by ste opísali transformačný posun vášho dieťaťa odkedy je súčasťou neškoly Slniečko?

  • Najväčší rozdiel vidím v jej vzťahu k učeniu. Pred školou nikdy neprejavovala záujem npríklad o čítanie, vedela pár písmenok a tvrdila, že to jej stačí na celý život. No v poslednej dobe vidím, že si sama stále niečo prepisuje, skúša a číta si. A veľmi často prekvapí rôznymi poznámkami keď niečo robíme k veci, vidno, že súvislosti zo školy si pekne spája.
  • Určite naj pokrok je rozumový progres, veľa informácií, pozitívne vnímame, že sú tam rôzne vekové zloženie a to mu pomáha naberať čoraz viac informácii.
  • Syn je viac samostatný,tvorivosťou srší od mala a v neškole Slniečko je v tomto viac podporovaný.
  • Rozhodne tvorivosť a radosť z dosiahnutých cieľov.
  • Záujem o výtvarnú činnosť, tanec a hudbu (dcéra žila besiedkou ešte niekoľko dní) a doma som to vnímala, že ono sa to naozaj deje, že je súčasťou tímu, ktorý túto besiedku organizuje. Radosť z učenia– robíme doma niektoré činnosti /projekty, ktoré vy robíte v neškole a preto viem, že dcérku tieto činnosti nesmierne bavia a veľa sa na tom naučí  – vytvorili sme si mrakožrúta, taktiež aj krea peniaze – kde sa zapojila celá rodina – počítali sme si KP-čka. Hrali sme sa na obchod, momentálne projektové tabuľky. Tým nechcem povedať, že sa s dcerou doma učím, ale keď chce aby sme sa hrali na pani učiteľku – tak tie príklady jej niekedy napíšem, alebo jej dám prepísať nejaký text, myslím, že mi tým chce ukázať čo sa naučila a čo všetko už vie. To len aby ste to nebrali inak (že ju doma nútim učiť sa- na to naozaj nemam čas. Tým oceňujem aj to, že nemajú domáce úlohy – že NEMUSÍ doma bez toho, že nechce sa učiť … proste že nemusí.  dalej by som spomenula – iniciatívu v oblasti pomoci v domácnosti a varenia – škrábanie zemiakov a krájanie zeleniny. Tým, že sa v neškole aj varí, tak je to pekný spôsob učenia sa samostatnosti aj v tejto oblasti.
  • Veľký posun u nášho dieťaťa cítime v zodpovednosti za svoje činy, silnejšia schopnosť empatie, spolupráca v skupine z čoho plynie aj sociálna inerakcia, výrazná je aj poriadkumilovnosť.
  1. V čom vnímate zásadný rozdiel medzi vzdelávaním v neškole Slniečko metodikou KREA Pedagogika a tradičným školským systémom?

  • Pre mňa osobne je metodika KREA podstatne rozumnejšia čo sa týka prístupu a spôsobu osvojovania si informácii. Zásadný rozdiel je podľa mňa v tom, že deti učí rozmýšľať nad tým čo sa učia, tvoriť. Nie len memorovať a pasívne prijímať informácie, tak ako to často býva v školskom sytséme. A voľnosť pohybu, ktorý je pre deti veľmi dôležitý.
  • Obrovský rozdiel, učia sa bez nátlaku a stresu. Jedna príhoda za všetko, Adamov otec mi vravel ako sa teraz teší do školy a vravel, že v normálnej škole mal problémy a ja mu na to však toto je normálna škola.
  • Krea pedagogika je úžasná metodika ktorou si dieťa zapamätá viac podstatneho ktoré v živote naozaj využije naozaj sa mi páči, že toto je spôsob učenia vo forme praxe  a toto sa nedá povedať o školskom systéme kde chodilo dieťa zmätené z učenia,unavené a ešte sa muselo doručovať doma čo nestíhalo a nechápali školskej výučbe.
  • Nemám s čím porovnať, rozhodne však vyzdvihujem prácu v neškole Slniečko.
  • Tu by som chcela vyzdvihnuť hlavne to, že detí je v skupinke menej. A sprievodca si všimne to dieťa.  V školskom systéme 1 učiteľ a 26 žiakov ostáva to dieťa akoby nepovšimnuté.
  • Porovnávať môžeme len s našou vlastnou skúsenosťou zo školy. Zásadna je tolerancia a individuálny prístup ku každému dieťaťu. Dieťa chodí spokojné do aj zo školy, nevytvára sa mu negatívny prístup ku vzdelávaniu.
  1. Aké momenty alebo aktivity v neškole Slniečko považujete za najviac obohacujúce pre vaše dieťa?

  • Myslím, že asi všetko je svojim spôsobom prínosné. Podľa mňa je dobré, že si napríklad delia zodpovednosť a vedenie pri projektoch, kedže to je vec na ktorú by sa naše dieťa asi len tak neprihlásilo. A síce mala pri tom stres, bolo vidno, že ju to naučilo veľa v rámci zodpovednosti a dôležitosti kolektívnej práce.
  • Samozrejme všetky projekty.Najviac však krea peniaze ktorými si zvykajú učiť sa ako to chodí vo svete.
  • Mám pocit že každý jeden projekt ho posúva v pred, niekedy ma šokuje poznatkami o ktorých som nemal tušenia, že môže niečo vedieť.
  • Mrakožrút, projekt rastlín – mikroskop, Krea peniaze – učenie sa finančnej gramotnosti Organizovanie Besiedky, výlety, projekt výroby múky, Projekt sopka, varenie, nakupovanie v obchode, prespávačka a diskotéka.  Ak by som mala spomenúť chatu na Priehrade – tak príroda a LES.
  • Jednoznačne aktivity spojené s matematikou,  ako napríklad KREA PRACHY.
  1. Ak by ste mali vzdelávacie prostredie neškoly Slniečko popísať tromi slovami, ako by ste ju charakterizovali?

  • Priateľské, uvoľnené, kreatívne.
  • Radost, Spokojnosť a vďačnosť.
  • Kolektívna, Veľmi dobrá metodika vzdelávania, Šťastné dieťa (moje sa teší do Školy Neškoly ) čo na základnej škole nehrozilo.
  • Kolektív, zábava, ľudský prístup.
  • Spokojnosť – ked je dcéra spokojná , tak rodičia sú tiež spokojní. – tu by som chcela to emocionálne spomenúť. Dcera sa veľmi dobre cíti v neškole Slniečko. Láskavosť – nemala som nikdy pocit, že by na dcéru boli vyvíjané tlaky. Nikdy neprišla domov znechutená. Práve naopak – veľmi motivovaná, až premotivovaná občas 😀  Dôvera – proste Vám dôverujeme , to čo robíte robíte dobre. Držíme veľmi palce, nech tá myšlienka, ktorá bola na začiatku má výsledok v spokojnosti našich detí.
  • Priateľské a zábavné vzdelávanie.
  1. Ako vaše dieťa vníma učenie v neškole Slniečko? Aké sú jeho pocity, motivácia a postoj k získavaniu nových poznatkov?

  • Zaznamenali ste uňho väčšiu zvedavosť, chuť skúmať či väčšiu sebadôveru vo vlastné schopnosti? – Asi takto nejak by som to zhrnula
  • ⁠Áno, moc sa teší keď si už niečo vie prečítať alebo porátať, taktiež už vnímam že začína chápať čo koľko stojí, rozdiel v cenách atd. Príklad: často to počujem a vnímam, keď sa rozprávajú a poväčšine je medzi staršími,teda nasáva.
  • Je šťastný z celého dňa čo nové robili,vyrábali,zažili. Zaznamenala som sebavedomie ktoré dieťa vôbec nemalo.
  • Rozhodne, má záujem niečo vyrobiť sám.
  • Moje dieťa vníma učenie v neškole, ako by som to povedala – ona sama nemá s čím porovnať, lebo nebola súčasťou iného školského systému. Dcéra je spokojná vždy sa teší po víkende do školy a aj na každý deň. Motivujú ju nové projekty, ich tvorba a ukončenie. Veľmi sa teší zo získaných KP-čok na konci každého projektu. Učenie sa jej páči a určite aj spôsob – motivácia nových projektov, ich ukončenie a pochvala sprievodcu.
  • Ked som sa rozprávala s jej pani učiteľkou zo škôlky, aká bola v škôlke a aká je teraz v škole – tak mi povedala, že je sebavedomejšia. To ma veľmi potešilo.
  • Rozhodne sme sa nestretli s negatívnymi pocitmi. Zvedavosť pokračuje taká s akou prišiel ako škôlkar.
  1. Ako by ste porovnali metodiku KREA Pedagogika, ktorou sa riadi neškola Slniečko, s inými alternatívnymi vzdelávacími prístupmi alebo s tradičným systémovým vzdelávaním?

  • Viem, že alternatív vo vzdelávaní je veľa ale priamu skúsenosť s nimi nemám.
  • Takto že táto metóda je neporovnateľná ☺️
  • Metodika Krea je perfektne nastavený systém učenia pre dieťa v období a čase kedy dieťaťu prináša poznatky spôsobom, že ani samo nevie že sa učí. Páči sa mi veľmi, že sa pracuje v kolektíve, ale aj jednotlivo. Krea sa opiera aj o systém reálneho školstva, ale spôsob výučby detí je nastavený na dobu v ktorej žijeme a na dieťa a jeho ZVEDAVOSŤ.
  • Ak mám porovnať iné alternatívy vzdelávania – tak sa mi páči aj to, že deti sú vedené pracovať na projektoch, že to nie je o tom, že dnes sa mi nechce a tak si idem ľahnúť alebo maľovať obrázok.  Motivácia v krea je učenie sa samostatnej práci ale aj v kolektíve.
  • Najvačšia hodnota spočíva v prístupe k deťom a jej vzdelávacím obsahom vyplývajúcim z bežného života, ako je finančná gramotnosť, aktivity z bežnej domácnosti (kváskovanie, zaváranie, pestovanie, varenie…)
  1. Aké zručnosti a schopnosti si vaše dieťa osvojilo v neškole Slniečko, ktoré považujete za kľúčové pre jeho budúcnosť?

  • Na toto sa mi ešte ťažko odpovedá, kedže sme tam len pár mesiacov, ale verím že ich bude dosť 🙂
  • Nedá so to úplne konkretizovať, povedal by som že zo všetkého trošku, nedokážem percentuálne porovnať akú veľkú zásluhu ma na tom tvoja škola a koľko je normálny progres vyvoj atd. Asi by to bol subjektívny pocit.
  • Matematické vedomosti. Bohužiaľ začala puberta ale mám pocit že to zvládla oveľa lepšie a pomáha k tomu Neškola Slniečko.
  • Určite spolupráca, EQ, doma ho občas nespoznávame, začal viac ochraňovať svoje sestry, keď niečo potrebujú tak príde s nejakým nápadom ako dosiahnu svoj zámer spoločne.
  • Rozhodnosť, tvorenie, myslenie, samostatnosť, organizácia, učenie sa novému a rozvíjanie myslenia.
  • Schopnosť spolupracovať v skupine a kritické myslenie sa v budúcnosti určite zíde.
  1. Ako hodnotíte spôsob, akým v neškole Slniečko prebieha spolupráca medzi deťmi, sprievodcami a rodičmi?

  • Veľmi pozitívne, myslím, že zapojení sme dostatočne a vďaka fotkám vidíme často momenty z ich dňa čo je veľmi milé. Páči sa mi aj to, že vzťah detí so sprievodcami je priateľský a majú ich veľmi radi 🙂
  • Toto je úplná fantázia, tu fakt nie je čo vytknúť, ďakujem.
  • Hodnotím to veľmi pozitívne.
  • Samozrejme, každý deň sa stretávame so sprievodcami takže vždy vieme prekonzultovať momentálnu situáciu, mali sme krásny projekt kde sme sa starali o kvások, v tomto projekt prebiehala spolupráca nielen medzi deťmi a sprievodcami ale aj nami rodičmi, ba dokonca aj medzi rodičmi neškolákov.
  • Myslíme si, že sme dostatočne informovaní skrz sociálne médiá a iste by sa mohlo zlepšiť naopak naše zapájanie sa do procesu.
  • Na diskusiu a priestor so sprievodcom je viac-menej počas konzultácii, ktoré sú cca každé 3 mesiace  v čase 1 hodina. – Konzultácie sme absolvovali v novembri a ja osobne som bola v januári.  Viac by sme s manželom  ocenili častejšie sa stretnúť aj na 10 min. A spomenúť, ktoré projekty dcéru bavia, alebo v ktorých situáciách, resp. učení má medzery.
  1. Ak by ste mali neškolu Slniečko odporučiť iným rodičom, čo by ste im povedali?

  • Aby nepozerali na to, čo robí vačšina, ale na to, aké sú možnosti. Ak sú pre nich dôležité fakty, nech si prečítaju nejakú literatúru, ktorej je už dosť. O tom ako funguje ľudský mozog, hlavne ten detský. A potom nech si to porovnajú s tým, čo ponúka systémové vzdelávanie. A nato, či im to dáva zmysel.
  • Tu treba vnímať svoje dieťa, pokiaľ je šťastne, tak nie je o čom.
  • Že toto je najlepšie rozhodnutie pre moje dieťa ako v súkromnom tak aj školskom-neškolskom živote. nieje naň vyvíjaný žiaden stres.
  • Určite by som vyzdvihol prácu v kolektíve, nie bezduché sedenie v lavici v režime „ticho buď, seď, počúvaj a píš“,rozhodne sa mi páči aj to ako musia sami prísť na to ako čo funguje, projekty a spoznávanie sveta iným spôsobom ako čučaním do tabule a strachom z neúspechu.
  • Keď sa ma opýtajú či som spokojná s neškolou Slniečko tak poviem na 120% sme s manželom spokojní. Metodika má hlavu a pätu. A neľutujeme, že sme sa rozhodli dať dieťa k Vám.  Dcéra je u Vás  spokojná a cíti sa šťastne. Určite by som viac povedala človeku, ktorému by som vysvetľovala o čom je neškola ako sa s deťmi pracuje a aká som spokojná, ale momentálne nemám na to čas napísať 4 stranové odporúčanie prečo dať dieťa do Neškoly.
  • Jednoznačne môžeme iba odporučiť pre všetkých rodičov, ktorý majú záujem o skutočné vzdelávanie životom pre ich deti.
  1. Máte konkrétny zážitok, príbeh alebo moment z neškoly Slniečko, ktorý vás ako rodiča utvrdil v tom, že ste pre svoje dieťa vybrali správne?

  • Zakaždým, keď mi doma štastne rozpráva o tom , čo robili.
  • Každý jeden deň, pokiaľ sa k vám bude tešiť, tak ako rodičia budeme spokojný. Koľko  x som ako žiak blufoval, že som chorý a x krát som mal stres zo školy, ďakujeme za toto super prostredie, klobúk dole.
  • Prvý spoločný čas so všetkými sprievodkyňami a hlavne s majiteľkou Neškoly a prvé pozitívne slová môjho syna jeho nadšenie a úplne iný štýl,spôsob výučby som veľmi rada že je niečo takéto na Orave.
  • Už som spomínal vyššie že ma niekedy šokuje poznatkami o ktorých som netušil že môže niečo vedieť, ďalej ho veľmi bavil projekt sopky, už doma všetci vieme čo je magmatický kotol, čo je láva a ako vybuchuje sopka. Za mňa osobne sme určite vybrali správne a každým týždňom sa len utvrdzujeme v tom že to bolo správne rozhodnutie.
  • Zážitok – čo hovorím všade. Dcéra mi koncom septembra začala plakať v aute keď som ju viezla z Priehrady,a povedala: „Mami, ja som si musela kúpiť pastelky za KP-čka, ale ja som si chcela požičať iba žltú a zelenú pastelku. Musela som si kúpiť všetky pastelky.“ A plač… A ja jej na to: „Dcérka moja, ja tiež keď idem do obchodu kupovať pre Vás pastelky, nepoviem pani predavačke: Prosím Vás požičajte mi iba zelenú a žltú pastelku pre dieťa, lebo ich potrebuje. Musím Vám jednoducho kúpiť všetky pastelky.“ A toto ma utvrdilo v tom, že oni ich naozaj učia finančnej gramotnosti. Neviem, aký to má priebeh teraz… či si deti stále kupujú za KP-čka písacie potreby, ale asi nie…
  • To akým spôsobom sa učia písať, čítať, počítať  – tvorenie  v projektoch (mikroskop, sopka atd.)
  • Každodenný ranný úsmev tešiac sa do školy 😊, poprípade radosť z toho, že v daný deň neplatil kreaprachy za zlé správanie 😀
  1. ⁠Doplňujúca informácia jedného z rodičov: Je môj bod, boli sme na tréningu u Mička, sú tam deti 6-7r vysvetľoval im ako budú viesť loptu, a jediný Eli vedel,čo znamená ležata osmička a ako sa píše.

Ďakujeme vám za váš čas a úprimné odpovede. Vaša spätná väzba pomáha nielen nám, ale aj všetkým rodinám, ktoré hľadajú vzdelávaciu cestu, ktorá dáva zmysel.