Neškola slniečko
Naša filozofia:
Chceme, aby dieťa žilo svoj plnohodnotný a slobodný život aj po absolvovaní materskej školy. Našim cieľom je, aby si dieťa uvedomovalo svoju hodnotu a malo zdravé sebavedomie. Chceme pripraviť deti do života, aby sa nebáli budúcnosti a žili s pokojom na srdci a úsmevom na tvári.
Naše hodnoty:
Rešpektuj a budeš rešpektovaný
Sloboda a zodpovednosť
Sebariadené vzdelávanie
Učenie v spojení s prírodou
Potrebujete poradiť?
Napíšte nám
Potrebujete poradiť?
Napíšte nám
Vzdelávacia skupina: Neškola Slniečko
neškoláci sa budú vzdelávať v spolupráci s OZ KREA-škola života. Táto komunitná škola nám bude zastrešovať METODIKU VZDELÁVANIA a to prostredníctvom KREA PEDAGOGIKY.
KREA PEDAGOGIKA = škola života, čo znamená skutočne sa učiť v reálnych a v praktických súvislostiach. Učiť sa cez praktický život a skúsenosť, riešiť už počas školy situácie, s ktorými sa deti v živote stretnú a tak sa dopracovať k všeobecným vzdelávacím štandardom.
Tlačivá
Tu nájdete tlačivo pre ZÁPIS do NEŠKOLY SLNIEČKO
ČASTO KLADENÉ OTÁZKY
1. Bude mať moje dieťa nejaký doklad, ako napríklad vysvedčenie?
-
Každé dieťa v každom polroku absolvuje preskúšanie kmeňovou školou v rámci ŠVP podľa ročníkov. Po polročnom preskúšaní je vystavený tzv. Výpis z klasifikácie a po koncoročných skúškach právoplatné vysvedčenie so všetkými predmetmi prislúchajúceho ročníka.
2. Ako sa dieťa adaptuje pri prechode na bežnú ZŠ, alebo SŠ?
-
Deti s adaptáciou nemajú žiadne problémy v zmysle socializácie a podobne. Z dlhoročných skúseností vieme, že sa aj veľmi rýchlo prispôsobia pravidlám a podmienkam bežného vzdelávacieho systému. S prechodom na SŠ je to z našich skúseností veľmi plynulé a jednoduché, keďže u nás deti na stredné školy a spôsob akým tam budú fungovať pripravujeme v podstate neustále. Konfrontácia v našej metodike s inými vzdelávacími platformami nie je tabu, práve naopak, snažíme sa o zosúladenie. Preto ak dieťa prechádza z nášho vzdelávania na iné vzdelávacie postupy, je plnohodnotne zaraditeľné.
3. Sú deti počas roka hodnotené nejakými známkami, alebo iným spôsobom?
-
Počas práce v každom polroku si sprievodca, ktorý s deťmi trávi čas a zdieľa proces výučby dennodenne zaznamenáva jeho pokroky, úroveň a rozsah vzdelania v daných predmetoch a témach prislúchajúcich aktuálnemu ročníku. Každý polrok keď sa dieťa zúčastní polročného preskúšania v kmeňovej škole k známke, ktorá vyplynie z preskúšania sa pridáva aj hodnotenie sprievodcu a garanta vzdelávania KREA, v ktorom podrobnejšie slovne popíše kompetencie, vedomosti a zručnosti dieťaťa a navrhovanú známku z daného predmetu. Táto kombinácia jednotlivých hodnotení tvorí výslednú známku na vysvedčení.
4. Akou formou sú deti preskúšavané?
-
Preskúšavanie prebieha každý polrok (január a jún). Pokiaľ nie je vyhlásená z rôznych dôvodov iná forma, prebieha osobne v sídle kmeňovej školy. Z každého predmetu dieťa píše klasický vedomostný test, taktiež absolvuje interaktívny skupinový pohovor s pedagógmi príslušnej kmeňovej školy, kde sa môže prejaviť ešte v mnohých ďalších schopnostiach, ktoré v teste obsiahnuté nie sú. Toto preskúšanie dopĺňa aj hodnotenie sprievodcu a garanta KREA.
5. Sú v metodike zahrnuté aj predmety ako VV, EV, HV, TV a podobne?
-
Celá metodika tak, ako je vystavaná a certifiková obsahuje každý jeden z predmetov povinnej školskej dochádzky, vrátane všetkých “výchov”. Jej súčasťou okrem povinných predmetov je však aj množstvo iných oborov, zručností a kompetencií, ktoré v ŠVP nie sú a patria do potrebných vedomostí a schopností každého z nás, sú dôležité pre život a orientáciu sa v tom, čo nám môže priniesť.
6. Aké je vzdelanie sprievodcov / učiteľov v tejto metodike?
- Každý sprievodca v KREA je absolventom Ročnej školy KREA Pedagogiky, ktorá je prvotným krokom k možnosti stať sa sprievodcom. Okrem toho taktiež absolvuje dlhodobé zaškoľovanie o vývine EQ, IQ, sprievodcovskom vedení v alternatívnom vzdelávaní, a mnohých ďalších vzdelávacích programov a v neposlednom a najdôležitejšom rade hĺbkové vzdelávanie sa v metodike KREA.
7. Aký je režim bežného dňa?
- Deň sa začína spoločným ranným kruhom. Rovnako sa deň aj končí. Medzi otváracím a zatváracím kruhom dňa sú tri pracovné bloky a obed. Medzi pracovnými blokmi aj počas nich je prestávka podľa potreby. Počas pracovných blokov sa pracuje na metodických projektoch k rôznym témam. Čo je však najpodstatnejšie, deti počas práce nesedia na jednom mieste, ani nie sú viazané iba na jednu miestnosť. Tak ako sú projekty rôznorodé, aj zloženie ich práce je rôzne a dynamicky sa mení podľa toho, čo deti práve riešia. Počas jedného dňa sa v pracovných blokoch venujú aj niekoľkým projektom súbežne, Pracujú v triedach, ale aj v kuchyni, spoločenskej miestnosti či vonku. K práci patria aj športové, komunikačné a intuitívne hry. Pretože sú deti zdravo zaťažené rôznorodými činnosťami počas dňa, zo školy odchádzajú zdravo unavené fyzicky aj psychicky. Žiadna školská práca sa po skončení školského dňa nedoporučuje. Je to priestor pre prípadné krúžky ale hlavne rodinný život.
8. Má moje dieťa možnosť navštevovať záujmové krúžky?
- Pokiaľ nie je v ponuke školy krúžok, ktorý chcete svojmu dieťaťu dopriať, samozrejme môže navštevovať tieto krúžky mimo školy. Je však dôležité, aby dieťa na krúžky neodchádzalo skôr ako je školský deň ukončený. Vzhľadom na spôsob práce v našej škole je to však až v poobedných hodinách.Taktiež treba brať v úvahu, či deti nepreťažíte, napríklad ak má krúžky 4 dni v týždni, je to už pre mnohé deti dosť vyčerpávajúce. Treba preto dobre zvážiť, čo je v akom veku pre neho dôležitejšie.
9. Sú deti delené do nejakých skupín podľa istých kritérií?
- Spravidla jedna skupina v našej škole má maximálny počet detí 10. Ak ich je na danej pobočke viac, delia sa na jednotlivé skupiny. V akej skupine bude ktoré dieťa pracovať je dané nie vekom, ani vedomosťami, ale emocionálnou zrelosťou a úrovňou sociálnych zručností. Preto sa stáva, že skupiny sú vekovo zmiešané. Metodika je však prepracovaná tak, aby žiadne dieťa, napríklad ani malé pri väčších nestagnovalo, ale dokázalo sa adekvátne svojim schopnostiam posúvať a napredovať.
10. Ako sa "dobieha" zameškané učivo počas absencie dieťaťa?
- Pokiaľ dieťa zo zdravotných alebo iných dôvodov vymešká nejaké obdobie v škole, nie je potrebné s ním doma nič “dobiehať”. Metodika počíta aj s týmito eventualitami a je uspôsobená tak, že každe dieťa, ktoré chýbalo vymeškané témy “dobehne” v ďalších projektoch úplne prirodzene.
Odporúčaná literatúra
John Holt: Učte se sami
John Holt: Proč deti neprospívají
Gábor Maté: Rozptýlená mysel
Alfie Kohn: Bezpodmínečné rodičovství
Naomi Aldort: Vychovávame deti a rastieme s nimi
P.Kopriva, J.Nováčková: Respektovat a být respektován
Z.Š.Staňková: Deti jsou také lidi
Marshal Rosenberg: Nenásilná komunikáce
John Taylor Gatto: Dumping us down
Kerry Mcdonald: Unschooled
Naomi Fisher: Changing our minds
A.S.Neil: Summerhill
Užitočné linky
Blogy, ktoré sa oplatí čítať
YouTube kanály, kde nájdete množstvo rozhovorov s domškoláckymi rodinami
Facebookové skupiny, kde sa môžete zosieťovať s inými domoškolákmi
Náš tím
Sprievodcovia detí
MGR. MONIKA PETROVIČ
Sprievodca
ALEXANDRA ŠULÍKOVÁ
Tieňový manažment
MGR. EVA TYROLOVÁ
Tieňový manažment
MAJKA LEMONOVÁ
Sprievodca
Školské udalosti
📝 Konzultácie v Neškole Slniečko – ZHRNUTIE
Školský rok sa rozbehol. Napriek tomu, že sa hovorí o tom, že nie je dobré mať...
SÉRIA ROZHOVOROV neškoly Slniečko #1
SÉRIA ROZHOVOROV neškoly Slniečko ŠTARTUJE a to rovno s úvodným rozhovorom so...